Jaki szampon samochodowy wybrać?

Stojąc przed wyborem szamponu do samochodu łatwo się pogubić. Aby zakup był udany warto zapoznać się z rodzajami dostępnych produktów oraz dostosować je do swoich wymagań.
Możemy rozróżnić kilka rodzajów szamponów, poniżej opisujemy czym się różnią. To pomoże w wyborze odpowiedniego produktu.
– Szampon o neutralnym PH (7 PH – neutralne) to najczęściej spotykany szampon na pólkach sklepów detailingowwych. W 100% bezpieczny dla lakieru oraz położonych powłok woskowych, polimerowych oraz kwarcowo-ceramicznych. Zalecany jest do regularnego mycia pojazdów. Charakteryzuje się wysokim poziomem poślizgu podczas mycia oraz pienieniem. Powinien znaleźć się w każdym garażu, niezależnie od tego czy jesteśmy zapalonymi detailerami czy zwykłymi użytkownikami samochodu. Polecamy: ADBL Snowball lub CleanTech Daily Shampoo.
– Szampon o kwaśnym PH zalecany jest do aut pokrytych powłokami cermiczno-kwarcowymi. Poza pierwotną funkcją szamponu czyli myciem, ma on za zadanie usunięcie osadów wapiennych z karoserii naszego auta. Osady wapienne czyli tzw. waterspoty (wpis o waterspotach znajdziesz tutaj) to częsta przypadłość aut pokrytych powłokami. Szampony o kwaśnym PH powinniśmy stosować jako doraźną pomoc dla naszego lakieru. Nie jest zalecane, stosowanie tego rodzaju produkty do użytku codziennego ze względu na kwaśne PH. Zbyt częste używanie tego rodzaju szamponu może pogorszyć stopień hydrofobowości lakieru. Polecamy: Proelite Apple Mint.
– Szampon z nanotechnologią (kwarcowy lub polimerowy), np. FX Protect Nano Shampoo, kilka firm wprowadziło do swojej oferty szampony, które oprócz podstawowej funkcji mycia mają za zadanie nadać efekt hydrofobowy naszemu lakierowi (efekt kropelkowania lub zrzutu wody poprzez taflowanie). Szampony te sprawdzają się znakomicie jako uzupełnienie przy wcześniej zastosowanych powłokach – woskach, kwarcach itd. Szampony tego rodzaju są polecane dla fanów kropelkowania. Jednakże trzeba pamiętać, że szampony z dodatkiem hydrofobowym nie są tak skuteczne jak klasyczne szampony i raz na jakiś czas należy po nich zastosować tzw. reset czyli umyć auto kwasowym lub neutralnym szamponem w celu „odetkania” lakieru. Szampony z dodatkiem Sio2 podczas pracy mogą mylnie wydawać się mało skoncentrowane przez złudnie niskie pienienie oraz poślizg.
– Szampon z woskiem – najczęściej są to szampony o neutralnym ph z dodatkiem wosków. Dobry wybór dla użytkowników, którzy w jednym kroku chcą umyć oraz zabezpieczyć swój pojazd. Dzięki szamponowi z woskiem lakier nabierze głębi koloru i połysku. Może być stosowany do mycia codziennego, lecz warto pamiętać aby nie dopuszczać do jego przysychania na powierzchni lakieru i spłukiwać dokładnie. Polecamy: Soft 99 The Kiwami (dedykowany do jasnych lub ciemnych lakierów)
Kiedy już wiemy jaki rodzaj szamponu potrzebujemy możemy skupić się na marce, koncentracji, cenie. Warto skorzystać z rady sprzedawców ponieważ nie zawsze mocno skoncentrowany szampon w przystępnej cenie będzie lepszy od tego droższego z pozornie mniejsza wydajnością. Ważna cechą dobrego szamponu jest łatwość wypłukania go ze szczelin karoserii oraz brak plam po ewentualnym przyschnięciu (problem pojawia się szczególnie latem przy wysokich temperaturach).
Mamy nadzieję, że wybór szamponu będzie nieco łatwiejszy po przeczytaniu tego wpisu.